Loading web-font TeX/Main/Regular

Restklasseregning

Vi vi i dette afsnit se på restklasserne { \:0, \:1 , \:2, \:3, \:4 }

.

Vi skal se på hvordan man lægger to elementer sammen og hvordan man ganger to elementer med hinanden.

Vi bruger symbolet ‚+

‚ for gange, og vi bruger symbolet ‚\cdot
‚ for gange.

Vores legeplads i dette afsnit er altså de fem elementer { \:0, \:1 , \:2, \:3, \:4 }

, og vi skal se på regler for hvordan man lægger to elementer sammen og hvordan man ganger to elementer.

Det, at vi har valgt at kalde de fem elemener i \mathbb{Z}_5

for 0, 1, 2, 3, 4 er forpligtende. Skal man addere 1 og 2, så skulle man gerne få 3. Sådan er det med de helt tal. Det vil være forvirrende hvis 1 + 2 = 4.

Vi går lige til sagen. Vi laver en tabel for addition og en tabel for multiplikation:

+01234
001234
112340
223401
334012
440123
Additionstabel
\cdot
01234
000000
101234
202413
303142
404321
Multiplikationstabel

Den måde tabellerne udfyldes på, er ved at se på det talskema vi har set tidligere:

01234
56789
1011121314
1516171819
2021222324

Som almindelige hele tal har vi f.eks. at 2 + 3 = 5. Men 5 er kongruent med 0, så i vores mængde \mathbb{Z}_5

er 2 + 3 =5 \equiv 0
, og der ser man i additionstabellen.

På samme måde så vil der for de helt almindelige hele tal gælde, at 4 \cdot 4 = 16

. Men da 16 er kongruent med 1, så gælder i \mathbb{Z}_5
at 4 \cdot 4 = 16 \equiv 0
. Det ser vi også i multiplikations-tabellen.

For at lave regneregnerne for de fem elementer i \mathbb{Z}_5

, så går vi altså nogle gange ‚ud‛ af mængden \{ \:0, \:1 , \:2, \:3, \:4 \}
, men med kongruens fører vi resultatet tilbage igen til mængden \{ \:0, \:1 , \:2, \:3, \:4 \}
.

Dette afsnit hedder restklasser, og det er præcis det mængen \mathbb{Z}_5

bestående af 5 elemener er, med de regneregler der er defineret i de to tabelle.

Det er desuden klart hvad \mathbb{Z}_5

er, og det burde være klart hvordan vi regner i \mathbb{Z}_5
.

I de næste to afsnit ser vi på \mathbb{Z}_n

og \mathbb{Z}_n^{*}
.